ПРОЄКТ
"РОЗВИТОК МОДЕЛІ ПЕРЕХОДУ МІЖ СИСТЕМОЮ РАННЬОГО ВТРУЧАННЯ І ДОШКІЛЬНОЮ ОСВІТОЮ"
Учасники Проєкту |
Сьогодні проблема навчання дітей з особливими освітніми потребами набуває широкої актуальності. Інклюзивна освіта стає доступною для дітей з особливими освітніми потребами, адже право на рівний доступ до якісної освіти та навчання за місцем проживання в умовах закладу дошкільної освіти – це право всіх дітей.
У контексті сучасних змін у сфері інклюзивної освіти на рівні дошкільних закладів освіти, а також з метою забезпечення наступності системи раннього втручання, Всеукраїнський фонд «Крок за кроком» (м.Київ) спільно з партнерськими організаціями – Благодійним фондом «Інститут раннього втручання» (м.Харків) та Благодійною установою «Начально-реабілітаційний центр «Джерело»» (м.Львів) – розробили проект «Розвиток моделі переходу між системою раннього втручання і дошкільною освітою на прикладі двох регіонів України» (далі Проєкт). Проєкт підтримано програмою «Раннє дитинство» Фонду Відкритого суспільства на період грудень 2017 року – червень 2019 року.
У нашій практиці робота з особливими дітьми триває з 2012 року.
У січні 2012 році на районному рівні затверджений досвід роботи вихователя Рогової Т.О., яка уперше взяла ініціативу впровадження інклюзивної освіти в умовах нашого закладу. Цей досвід набуває більшої актуальності зараз, коли до нашого закладу у 2018 році була прийнята дитина з особливими потребами і саме тоді, коли наш заклад було включено до міжнародного Проєкту.
У ході Прєкту ми вивчили і опрацювали нові тенденції впровадження інклюзивної освіти. Це допомогло визначити провідну мету роботи нашого закладу із заданої проблематики у рамках Проєкту - розробити ефективну модель переходу між системою раннього втручання і дошкільною освітою та окреслити чіткий злагоджений механізм дій всіх учасників освітнього процесу.
В ході Проєкту, у нашому закладі, ми провели наступну роботу:
- створили команду супроводу з моменту зарахування дитини до закладу у складі: адміністрація, практичний психолог, вихователь, музичний керівник, батьки дитини;
- розробили індивідуальну програму розвитку (далі ІПР) на основі висновку Інституту раннього втручання;
- оновили та доповнили соціально-педагогічну програму: «Розвиток соціальної толерантності дошкільників в умовах інклюзивної освіти» як додатковий освітній ресурс;
- розробили корекційно-розвивальну програму (передбачену ІПР): «Не хвилюйся – поруч друзі»;
- розробили програму Переходу для дитини з особливими потребами;
- у рамках програми Переходу та ІПР змінили розвивальний простір у групі.
Опрацювання матеріалів Проєкту у робочих групах |
Оновлена та доповнена соціально-педагогічна Програма «Розвиток соціальної толерантності дошкільників в умовах інклюзивної освіти» (автор Рогова Т.О.) містить курс спеціальних заходів, спрямованих на розвиток та набуття соціального досвіду дитини, який дасть їй змогу в майбутньому бути толерантною до поведінки, думок, почуттів інших людей, поважати їхні права. У процесі реалізації цієї програми нам приємно спостерігати за змінами у поведінці дітей групи, в якій перебуває дитина з особливими потребами, у позитивну сторону. Так, застосовуючи методику Ляльки-Персони, вихователь проводить спеціальні заняття, в результаті яких діти вчаться проявляти ініціативу допомогти іншому одягнутися, зав’язати шнурки на чоботах, підставити стілець, пропустити першого до групи, не штовхаючи, а навпаки, з повагою, вчаться проникатися співчуттям, проявляти емпатію.
Корекційно-розвивальна програма «Не хвилюйся – поруч друзі» (автор Субачева Ю.І.) окреслила роботу практичного психолога з адаптації дитини з інвалідністю до умов закладу дошкільної освіти та розвитку у неї соціальних навичок (умінню взаємодіяти) в дитячому колективі. Завдяки систематичній роботі практичного психолога з реалізації даної програми, адаптація дитини до умов закладу дошкільної освіти пройшла у легкій формі, дитина знайшла собі друзів-однодумців у групі однолітків.
У програмі Переходу (автор Павлюк С.О.) приділяється увага періоду переходу та підготовці, що потрібна дитині з особливими потребами, її сім’ї та педагогам закладу дошкільної освіти для того, щоб зробити досвід переходу успішним і позитивним для дитини, коли вона розпочне навчання у закладі.
Запроваджена нами програма Переходу складається з двох частин, кожна з яких на аркушах має певний колір і містить ряд заходів притаманних саме цій частині програми.
І частина програми Переходу (на зеленому тлі) – містить план заходів для учасників освітнього процесу на етапі переходу дитини від закладу раннього втручання до моменту зарахування її у заклад дошкільної освіти.
ІІ частина програми Переходу (на рожевому тлі) - містить план заходів для учасників освітнього процесу на етапі переходу дитини від моменту зарахування її у заклад дошкільної освіти до повної адаптації.
Відповідно до програми Переходу та ІПР ми змінили розвивальний простір у групі, а саме: облаштували меблі у групі для безперешкодного пересування дитини; видалили високі поріжки при вході /виході з групових кімнат, спальні, туалету; облаштували поручнями дитячий унітаз для самостійного відвідування дитиною туалету, і це не заважає всім дітям користуватися тим самим унітазом; зробили дерв’яну підставку під ніжки дитини для збереження її постави під час сидіння.
На початковому етапі впровадження програми Переходу була проведена робота з педагогічним колективом закладу щодо ознайомлення зі змістом інклюзивної освіти, її метою, завданнями. Проведено ряд семінарів та консультацій з тематики психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими потребами в освітньому процесі.
Велика підтримка фахівців Інституту раннього втручання, їхні рекомендації допомогли кардинально змінити вектор взаємодії педагогів з особливою дитиною. Наприклад, порада психолога вихователю групи - якщо дитина впаде і може самостійно піднятися або попросити про допомогу, то вихователю не потрібно хвилюватися з цього приводу, весь час супроводжувати дитину, опікуватись, нависати - треба дати дитині можливість та способи діяти самостійно - йти на контакт з однолітками, долати труднощі, перешкоди тощо.
Учасники Проєкту у робочому колі з фахівцями Інституту раннього втручання м.Харків |
Також проводилась просвітницька робота з батьками з даної проблеми за допомогою наочно-інформаційного матеріалу, консультативна робота з батьками за участі фіхівців Інституту раннього втручання.
Всі ці заходи дали змогу об’єднати батьків, дітей, педагогів, працівників і громадськість та проникнутися проблемою толерантного відношення до дітей з особливими потребами.
Таким чином, окреслилась модель освітнього толерантного середовища в нашому закладі – як формула успіху та умова ефективного впровадження інклюзивної освіти.
ПРОЕКТ "ВЧИМОСЯ ЖИТИ РАЗОМ"
ТРЕНІНГ ДЛЯ ВИХОВАТЕЛІВ КЗ "ДНЗ №303" У РАМКАХ ПРОЕКТУ
"ВЧИМОСЯ ЖИТИ РАЗОМ"
У період з 01.11.2016 по 03.11.2016 для вихователів закладу був проведений тренінг у рамках проекту "Вчимося жити разом". У ході тренінгу педагоги ознайомилися із матеріалами заходу та окреслили графік проведення занять щодо апробації парціальної програми з розвитку соціальних навичок ефективної взаємодії дітей від 4 до 6-7 років "Вчимося жити разом" (графік див. нижче)
Тренер: вихователь-методист КЗ "ДНЗ №303" Павлюк Світлана Олексіївна
МАТЕРІАЛИ ТРЕНІНГУ
У РАМКАХ ПРОЕКТУ "ВЧИМОСЯ ЖИТИ РАЗОМ"
проведення занять за методичним посібником до парціальної програми з розвитку соціальних навичок ефективної взаємодії дітей від 4 до 6-7 років
"ВЧИМОСЯ ЖИТИ РАЗОМ "
у КЗ "ДНЗ №303"
_________________________________________________________________________________
дата | час | вікова група, № | назва заняття | освітня лінія | вихователь групи |
_________________________________________________________________________________
08.11 | 9.30 |старша група №10 | "Діти ввічливі | особистість дитини | Кучерява О.Б.
| | | та чемні всім | дитина в соціумі |
| | | навколишнім | гра дитини |
| | | приємні" (1) | |
_________________________________________________________________________________
09.11 | 9.10 |середня група №7 | "Дружні діти мов| особистість дитини | Кузьменко Н.О.
| | | квіти" (1) | дитина в соціумі |
| 10.10 |середня група №4 | | гра дитини | Эна О.В.
_________________________________________________________________________________
10.11 | 9.30 |cередня група №6 | "Дружні діти | особистість дитини | Ніценко В.М.
| | | мов квіти" (1) | дитина в соціумі |
| | | | гра дитини |
_________________________________________________________________________________
11.11 | 9.10 |старша група №11 | "Діти ввічливі та| особистість дитини | Рогова Т.О.
|10.10 |старша група №8 | чемні всім | дитина в соціумі | Сиротіна О.П.
| | | навколишнім | гра дитини |
приємні" (1)
приємні" (1)
_________________________________________________________________________________
15.11 | 9.30 | середня група №7 |" Ввіливі слова | особистість дитини | Кучерява О.Б.
| | | творять дива (2) | дитина в соціумі |
| | | | гра дитини |
_________________________________________________________________________________
16.11 | 9.30 | середня група №4 | " Ввіливі слова | особистість дитини | Чекотило А.В.
| | | творять дива (2) | дитина в соціумі |
| | | | гра дитини |
_________________________________________________________________________________
17.11 | 9.10 |старша група №11 | "Міст миру" (2) | особистість дитини | Рогова Т.О.
| 10.10 |старша група №8 | | дитина в соціумі | Сиротіна О.П.
| | | | гра дитини |
_________________________________________________________________________________
23.11 | 9.10 |середня група №7 | "Разом об'єднатися | мовлення дитини | Кузьменко Н.О.
| 10.10 |середня група №4 | веселіше гратися | дитина в соціумі | Єна О.В.
| | | (3) | гра дитини |
| | | | |
_________________________________________________________________________________
24.11 | 9.10 |середня група №6 |"Разом об'єднатися | мовлення дитини | Ніценко В.М.
| | | веселіше гратися" | дитина в соціумі |
| | | (3) | гра дитини |
_________________________________________________________________________________
25.11 | 9.10 |старша група №11 | "Всім допомагати- | особистість дитини | Рогова Т.О.
|10.10 |старша група №8 | вірних друзів мати"| дитина в соціумі | Сиротіна О.П.
| | | (3) | гра дитини |
_________________________________________________________________________________
29.11 | 9.30 | старша група №8 |" Кожна дитина | мовлення дитини | Сиротіна О.П.
| | | як у намисті | дитина в соціумі |
| | | перлина" (4) | гра дитини |
дитина у сенсорно-|
пізнавальному
просторі
дитина у сенсорно-|
пізнавальному
просторі
_________________________________________________________________________________
30.11 | 9.10 | середня група №7 | " Дерево добра" | особистість дитини | Кузьменко Н.О.
| | середня група №4 | (4) | дитина в соціумі | Єна О.В.
| | | | гра дитини |
_________________________________________________________________________________
01.12 | 9.10 |середня група №6 | "Дерево Добра" | особистість дитини | Ніценко В.М.
| | | (4) | дитина в соціумі |
| | | | гра дитини |
_________________________________________________________________________________
02.12 | 9.10 |старша група №11 | " Кожна дитина | мовлення дитини | Котлярова В.І.
| 10.10 | старша група №10 | як у намисті | дитина в соціумі | Козуб О.В.
| | | перлина" (4) | гра дитини |
дитина у сенсорно-|
пізнавальному
просторі
дитина у сенсорно-|
пізнавальному
просторі
ФОТОЗВІТ
ПРОЕКТ "ВЧИМОСЯ ЖИТИ РАЗОМ"
11.11. 2016
Заняття "Діти ввічливі та чемні всім навколищнім приємні"
(група №11)
Немає коментарів:
Дописати коментар