ПРОЕКТИ

ПРОЄКТ 

"РОЗВИТОК МОДЕЛІ ПЕРЕХОДУ МІЖ СИСТЕМОЮ РАННЬОГО ВТРУЧАННЯ І ДОШКІЛЬНОЮ ОСВІТОЮ"


Учасники Проєкту
Упродовж 2017-2019 навчальних років ЗДО №303 є активним учасником міжнародного ПРОЄКТУ "Розвиток моделі переходу між системою раннього втручання і дошкільною освітою на прикладі двох регіонів України".
Сьогодні проблема навчання дітей з особливими освітніми потребами набуває широкої актуальності. Інклюзивна освіта стає доступною для дітей з особливими освітніми потребами, адже право на рівний доступ до якісної освіти та навчання за місцем проживання в умовах закладу дошкільної освіти – це право всіх дітей.
У контексті сучасних змін у сфері інклюзивної освіти на рівні дошкільних закладів освіти, а також з метою забезпечення наступності системи раннього втручання, Всеукраїнський фонд «Крок за кроком» (м.Київ) спільно з партнерськими організаціями – Благодійним фондом «Інститут раннього втручання» (м.Харків) та Благодійною установою «Начально-реабілітаційний центр «Джерело»» (м.Львів) – розробили проект «Розвиток моделі переходу між системою раннього втручання і дошкільною освітою на прикладі двох регіонів України» (далі Проєкт). Проєкт підтримано програмою «Раннє дитинство» Фонду Відкритого суспільства на період грудень 2017 року – червень 2019 року.

У нашій практиці робота з особливими дітьми триває з 2012 року.
У січні 2012 році на районному рівні затверджений досвід роботи вихователя Рогової Т.О., яка уперше взяла ініціативу впровадження інклюзивної освіти в умовах нашого закладу. Цей досвід набуває більшої актуальності зараз, коли до нашого закладу у 2018 році була прийнята дитина з особливими потребами і саме тоді, коли наш заклад було включено до міжнародного Проєкту.
У ході Прєкту ми вивчили і опрацювали нові тенденції впровадження інклюзивної освіти. Це допомогло визначити провідну мету роботи нашого закладу із заданої проблематики у рамках Проєкту - розробити ефективну модель переходу між системою раннього втручання і дошкільною освітою та окреслити чіткий злагоджений механізм дій всіх учасників освітнього процесу.
В ході Проєкту, у нашому закладі, ми провели наступну роботу:
- створили команду супроводу з моменту зарахування дитини до закладу у складі: адміністрація, практичний психолог, вихователь, музичний керівник, батьки дитини;
- розробили індивідуальну програму розвитку (далі ІПР) на основі висновку Інституту раннього втручання;
- оновили та доповнили соціально-педагогічну програму: «Розвиток соціальної толерантності дошкільників в умовах інклюзивної освіти» як додатковий освітній ресурс;
- розробили корекційно-розвивальну програму (передбачену ІПР): «Не хвилюйся – поруч друзі»;
- розробили програму Переходу для дитини з особливими потребами;
- у рамках програми Переходу та ІПР змінили розвивальний простір у групі.

Опрацювання матеріалів Проєкту у робочих групах
Оновлена та доповнена соціально-педагогічна Програма «Розвиток соціальної толерантності дошкільників в умовах інклюзивної освіти» (автор Рогова Т.О.) містить курс спеціальних заходів, спрямованих на розвиток та набуття соціального досвіду дитини, який дасть їй змогу в майбутньому бути толерантною до поведінки, думок, почуттів інших людей, поважати їхні права. У процесі реалізації цієї програми нам приємно спостерігати за змінами у поведінці дітей групи, в якій перебуває дитина з особливими потребами, у позитивну сторону. Так, застосовуючи методику Ляльки-Персони, вихователь проводить спеціальні заняття, в результаті яких діти вчаться проявляти ініціативу допомогти іншому одягнутися, зав’язати шнурки на чоботах, підставити стілець, пропустити першого до групи, не штовхаючи, а навпаки, з повагою, вчаться проникатися співчуттям, проявляти емпатію.
Корекційно-розвивальна програма «Не хвилюйся – поруч друзі» (автор Субачева Ю.І.) окреслила роботу практичного психолога з адаптації дитини з інвалідністю до умов закладу дошкільної освіти та розвитку у неї соціальних навичок (умінню взаємодіяти) в дитячому колективі. Завдяки систематичній роботі практичного психолога з реалізації даної програми, адаптація дитини до умов закладу дошкільної освіти пройшла у легкій формі, дитина знайшла собі друзів-однодумців у групі однолітків.
У програмі Переходу (автор Павлюк С.О.) приділяється увага періоду переходу та підготовці, що потрібна дитині з особливими потребами, її сім’ї та педагогам закладу дошкільної освіти для того, щоб зробити досвід переходу успішним і позитивним для дитини, коли вона розпочне навчання у закладі.
Запроваджена нами програма Переходу складається з двох частин, кожна з яких на аркушах має певний колір і містить ряд заходів притаманних саме цій частині програми.
І частина програми Переходу (на зеленому тлі) – містить план заходів для учасників освітнього процесу на етапі переходу дитини від закладу раннього втручання до моменту зарахування її у заклад дошкільної освіти.
ІІ частина програми Переходу (на рожевому тлі) - містить план заходів для учасників освітнього процесу на етапі переходу дитини від моменту зарахування її у заклад дошкільної освіти до повної адаптації.
Відповідно до програми Переходу та ІПР ми змінили розвивальний простір у групі, а саме: облаштували меблі у групі для безперешкодного пересування дитини; видалили високі поріжки при вході /виході з групових кімнат, спальні, туалету; облаштували поручнями дитячий унітаз для самостійного відвідування дитиною туалету, і це не заважає всім дітям користуватися тим самим унітазом; зробили дерв’яну підставку під ніжки дитини для збереження її постави під час сидіння.
На початковому етапі впровадження програми Переходу була проведена робота з педагогічним колективом закладу щодо ознайомлення зі змістом інклюзивної освіти, її метою, завданнями. Проведено ряд семінарів та консультацій з тематики психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими потребами в освітньому процесі.
Велика підтримка фахівців Інституту раннього втручання, їхні рекомендації допомогли кардинально змінити вектор взаємодії педагогів з особливою дитиною. Наприклад, порада психолога вихователю групи - якщо дитина впаде і може самостійно піднятися або попросити про допомогу, то вихователю не потрібно хвилюватися з цього приводу, весь час супроводжувати дитину, опікуватись, нависати - треба дати дитині можливість та способи діяти самостійно - йти на контакт з однолітками, долати труднощі, перешкоди тощо.
Учасники Проєкту у робочому колі з фахівцями
 Інституту раннього втручання
м.Харків
У процесі впровадження програми Переходу з працівниками закладу проведено ряд виробничих нарад про специфіку роботи з особливими дітьми. Організована робота з батьками: упродовж року були проведені групові батьківські збори, на яких їх ознайомили з терміном «інклюзивна освіта», специфікою цієї освіти. За допомогою анкетування були вивчені соціальні запити батьків, стан психологічсного комфорту дитини в сім’ї.
Також проводилась просвітницька робота з батьками з даної проблеми за допомогою наочно-інформаційного матеріалу, консультативна робота з батьками за участі фіхівців Інституту раннього втручання.
Всі ці заходи дали змогу об’єднати батьків, дітей, педагогів, працівників і громадськість та проникнутися проблемою толерантного відношення до дітей з особливими потребами.
Таким чином, окреслилась модель освітнього толерантного середовища в нашому закладі – як формула успіху та умова ефективного впровадження інклюзивної освіти.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ  ПРОЄКТУ

_____________________________________________________________
ПРОЕКТ "ВЧИМОСЯ ЖИТИ РАЗОМ"

ТРЕНІНГ ДЛЯ  ВИХОВАТЕЛІВ  КЗ "ДНЗ №303" У РАМКАХ ПРОЕКТУ 
"ВЧИМОСЯ  ЖИТИ   РАЗОМ"

          У період з 01.11.2016 по 03.11.2016 для вихователів закладу був проведений  тренінг у рамках проекту "Вчимося жити разом". У ході тренінгу педагоги ознайомилися із матеріалами заходу та окреслили графік проведення занять щодо апробації парціальної програми з розвитку соціальних навичок ефективної взаємодії дітей від 4 до 6-7 років "Вчимося жити разом" (графік див. нижче)
           Тренер: вихователь-методист КЗ "ДНЗ №303" Павлюк Світлана Олексіївна



МАТЕРІАЛИ  ТРЕНІНГУ 
У РАМКАХ  ПРОЕКТУ "ВЧИМОСЯ  ЖИТИ   РАЗОМ"




 Графік 
проведення занять за методичним посібником до парціальної програми з розвитку соціальних навичок ефективної взаємодії дітей від 4 до 6-7 років 
"ВЧИМОСЯ  ЖИТИ  РАЗОМ "
у КЗ "ДНЗ №303"

_________________________________________________________________________________
дата   |   час   |     вікова група, № |     назва заняття |    освітня лінія     | вихователь групи |
_________________________________________________________________________________  
 08.11 |  9.30  |старша група №10  |    "Діти ввічливі   | особистість дитини |  Кучерява О.Б.
           |           |                                 |    та чемні всім    |   дитина в соціумі   |
           |           |                                 |     навколишнім   |   гра дитини           |
           |           |                                 |     приємні" (1)     |                                |           
_________________________________________________________________________________
09.11  | 9.10   |середня група №7     | "Дружні діти мов| особистість дитини |  Кузьменко Н.О.
           |           |                                   | квіти" (1)              | дитина в соціумі       |
           | 10.10 |середня група №4     |                              | гра дитини                |   Эна О.В.
_________________________________________________________________________________
10.11  | 9.30   |cередня група №6     |     "Дружні діти   | особистість дитини |  Ніценко В.М.
           |           |                                   |    мов квіти" (1)   |   дитина в соціумі     |
           |           |                                   |                              |   гра дитини             |
_________________________________________________________________________________
11.11  | 9.10   |старша група №11     |   "Діти ввічливі та| особистість дитини |    Рогова Т.О.
           |10.10  |старша група №8       |    чемні всім         |   дитина в соціумі    |    Сиротіна О.П.
           |           |                                    |   навколишнім     |   гра дитини             |
                                                                приємні" (1)
_________________________________________________________________________________ 
15.11  | 9.30  | середня група №7      |" Ввіливі слова    | особистість дитини  |  Кучерява О.Б.
           |           |                                    | творять дива (2) |   дитина в соціумі     |    
           |           |                                    |                              |   гра дитини             |
_________________________________________________________________________________ 
16.11  | 9.30   | середня група №4     | " Ввіливі слова    | особистість дитини  | Чекотило А.В.
           |           |                                    | творять дива (2) |   дитина в соціумі     |    
           |           |                                    |                              |   гра дитини              |
_________________________________________________________________________________
17.11  | 9.10   |старша група №11     |   "Міст миру" (2)  | особистість дитини |    Рогова Т.О.
          |  10.10 |старша група №8       |                              |   дитина в соціумі    |  Сиротіна О.П.
           |           |                                    |                              |   гра дитини             |
_________________________________________________________________________________
 23.11 |  9.10  |середня група №7   |  "Разом об'єднатися | мовлення дитини  |  Кузьменко Н.О.
           | 10.10 |середня група №4  |   веселіше гратися    |   дитина в соціумі   |  Єна О.В.
           |           |                                 |    (3)                           |   гра дитини            |
           |           |                                 |                                    |                                 |           
_________________________________________________________________________________
24.11  | 9.10   |середня група №6  |"Разом об'єднатися | мовлення дитини  |  Ніценко В.М.
           |           |                                |   веселіше гратися"  |   дитина в соціумі   |  
           |           |                                 |    (3)                         |   гра дитини            |
_________________________________________________________________________________
25.11  | 9.10   |старша група №11     | "Всім допомагати- | особистість дитини |    Рогова Т.О.
           |10.10  |старша група №8       | вірних друзів мати"|   дитина в соціумі    |    Сиротіна О.П.
           |           |                                    |  (3)                           |   гра дитини             |
_________________________________________________________________________________ 
29.11  | 9.30  | старша група №8      |" Кожна дитина    | мовлення дитини    |  Сиротіна О.П.
           |           |                                    | як у намисті        | дитина в соціумі     |    
           |           |                                    | перлина" (4)       | гра дитини              |
                                                                                           дитина у сенсорно-|
                                                                                           пізнавальному
                                                                                           просторі
_________________________________________________________________________________ 
30.11  | 9.10   | середня група №7     | " Дерево добра"  | особистість дитини  | Кузьменко Н.О.
           |           |  середня група №4    |  (4)                       |   дитина в соціумі     | Єна О.В.
           |           |                                    |                              |   гра дитини              |
_________________________________________________________________________________
01.12 | 9.10   |середня група №6     |   "Дерево Добра"  | особистість дитини |    Ніценко В.М.
          |           |                                    |      (4)                    |   дитина в соціумі    | 
          |           |                                    |                              |   гра дитини             |
_________________________________________________________________________________
02.12  | 9.10   |старша група №11     | " Кожна дитина | мовлення дитини   |  Котлярова В.І.
           | 10.10 | старша група №10    | як у намисті        | дитина в соціумі     |    Козуб О.В.
           |           |                                    | перлина" (4)       | гра дитини              |
                                                                                           дитина у сенсорно-|
                                                                                           пізнавальному
                                                                                           просторі



ФОТОЗВІТ 
ПРОЕКТ  "ВЧИМОСЯ ЖИТИ РАЗОМ"

11.11. 2016 
Заняття "Діти ввічливі та чемні всім навколищнім приємні"
(група №11)

 
                         


17.11. 2016 
Заняття "Міст миру"
(група №8)


 
                           
                                                 


10.11. 2016 
Заняття "Дружні діти мов квіти"
(група №6)


 

09.11. 2016 
Заняття "Дружні діти мов квіти"
(група №7)




09.11. 2016 
Заняття "Дружні діти мов квіти"
(група №4)


 

16.11. 2016 
Заняття "Ввічливі слова творять дива"
(група №4)





Немає коментарів:

Дописати коментар